Thursday, June 25, 2015

Day 5, 6, 7

3 hari tak update diari makan.. haha..
sejujurnya day 5 tak ingat dah makan apa. hihi..
tapi aku cuba tulis lah yang mana ingat.

Day 5

Breakfast
-Shake Herbalife

Lunch
-overnight oatmeal
-ikan goreng

Dinner
-Nasi+ikan keli goreng+kerabu.

Plain Water+Teamix= (around 2.5Liter)


Day 6

Alhamdulillah baru start puasa ni. Harap dengan puasa ni dapat kontrol lagi makan dan lebih berdisiplin.

Sahur
-overnight oatmeal.
-plan water (+-) 500ml

Break the Fast
-Teamix 300ml+Kurma 1 biji (7.25pm)
-Shake Herbalife (7.45pm)

After Terawih/Dinner
-Daging Bakar+ Ayam gunting+ Kerabu
(9.30pm-12pm)
-Plain Water 2Liter

ok..memang berbuka dengan Shake herbalife dulu. Itu yang di ajar oleh coach herbalife aku dan kebanyakan coach2 lain. Sebab? yela, perut kita dah kosong. Berbuka tu ibarat macam sarapan la. Lebih elok minum shake dulu, pergi solat. Tak lah rasa berat makan nak solat. Ada yang ambik makanan/nasi lepas maghrib. Tapi aku prefer lebih isyak or terawih la. Sebab still rasa kenyang dan elakkan mengantuk time terawih. No hal sebenarnya makan malam tu lewat sebab jumlah kalori kita memang kurang untuk puasa. Sebab lain jugak, aku nak elakkan terlebih makan. Sebab confirm, kalau aku berbuka or makan makanan berat lepas maghrib, nanti balik terawih aku akan makan lagi, konon moreh la kan. So, lebih baik makan lepas tu terus. tapi pandai-pandai la, untuk yang nak kurus macam aku ni, kawal la makanan. Kalau rasa boleh tak ambil nasi, xyah ambil, or hadkan kepada 1 genggam sahaja. Makan makanan bewarna warni, lebihkan sayur dan cara masakan seperti rebus, panggang. Itu yang aku masih usahakan. hehe.. sebab untuk hari 1st tu melantak ayam gunting pulak. ok done membebel.. sambung untuk day 7 plak.

Day 7

Sahur
-Ephyra (5am)
-Shake Herbalife (F1+F3) + Kurma 3 Biji (5.20 am)
-Plain Water 500ml

Break the Fast
-Shake Herbalife (7.30pm)
-Kurma 2 Biji
-Teamix (8.20 pm)

Dinner/Lepas Terawih (10pm-11pm)
-Nasi Air (letak ikan bakar+sotong masak merah+serunding daging sikit+ salad)
-Coklat 1 keping
-Plain Water 2 Liter ( or more..)

Alhamdulillah.

No comments: